HD Chopper
+12 Hydra 39 mm narrow fork, Rigid frame, 21” morad front-weel, 19” Morad rear- weel, Engine-1200cc. Year-75 Shovel blocks & cylinder, S&S Panhead cylinder-heads, Morris M5 Magneto, Wood W8 Evo-type cam, SU Eliminator carb, Police Special HiFlo pipes. Trans. 4-Speed rickrack, suicide clutch & gear-stick.
Egen tillverkad stelbens ram, hand rullad bakskärm, special gjord sissy och styre, verktygs väska, sadel. Motor 1340 S&S Evo, 5 vxl låda. Framgaffel Tolle 20″. Fälgar 60 ekrade med vatten skurna bromsskivor egen design, dubbla Wilwood ok, bak Wilwood ok. Hel byggd av Start & Speed AB.
Egen tillverkad stelbens ram, hand rullad bakskärm, special gjord sissy och styre, verktygs väska, sadel. Motor 1340 S&S Evo, 5 vxl låda. Framgaffel Tolle 20″. Fälgar 60 ekrade med vatten skurna bromsskivor egen design, dubbla Wilwood ok, bak Wilwood ok. Hel byggd av Start & Speed AB.
Ram -45, Växellåda -74 Motor S&S 96″ . Avstannat renoveringsprojekt köpt i låda mars -21, hopplockat till nu för att funktionstesta under sommaren. Ska rivas ned under kommande vinter för seriösare uppbyggnad till nästa sommar (förhoppningsvis ). Min första hoj så jag är rätt nöjd med framförallt vinklar och proportioner trots allt.
Chopper
Honda 750. Byggde den på början av 80-talet. Åter i min ägo sen 10 år tillbaka. Nu blivit helt nerplockad och återställd till ett ”patina-retro skick”
Chopper Triumph 1969, Morgo 750, SU Carb, first version 1976, 2nd version 1977, present version build 1979 . All Custom parts and paint jobb made by owner, except, wheels , brake calipers, saddle upholstery Bild1-bild 3 foto Per Daleby Bild 4 foto Janne Bornstein.
Speedtwin byggd -80 talet ram från arons ramverkstad . Hojen har blivit lite justerad med tiden
71 650 lightning . 741ccm stroker engine. Jackshaft chain drive . 200″ rear wheel. HD Front end 8″ over and 7 degree in tripple tree. 40 degree in frame.
Jag har försökt kombinera mitt chopperintresse som formades sent -70 tal med besök på Moderna museet och Sofia Hogs hojar och mitt nuvarande Roadracingintresse med Ducati. Målet var att blanda dessa två med drag från chopper och racing samt delar jag hittade i olika gömmor. Gamla Borrani fälgar möter Brembo skivbromsar och Bates sadeln (sadeln … Läs mer
1972 750cc stock engine Norton. 2 meter wheelbase. Paint by @raimolyttinen. Built in winter 2020-21.
Chopper med sidovagn,ram salle 45grader rigid,gaffel egentillverkat girder 16 inch over, Bromsar komplett isr, sadel Sybo, tank i sidovagn, framdäck 3,5x18bakdäck 285/40/18 sidovagnsdäck 205/40/18 Motor Rover 3.9l,crane cam,edelbrock förgasere med offenhauser insug ca 200hk, avgas egentillverkat med supertrapp burkar Koppling kennedy clutch,växellåda saab v4 4 växlat med bakväxel. Handväxel med fotkoppling.
Honda 750. Byggde den på början av 80-talet. Åter i min ägo sen 10 år tillbaka. Nu blivit helt nerplockad och återställd till ett ”patina-retro skick”
Chopper Triumph 1969, Morgo 750, SU Carb, first version 1976, 2nd version 1977, present version build 1979 . All Custom parts and paint jobb made by owner, except, wheels , brake calipers, saddle upholstery Bild1-bild 3 foto Per Daleby Bild 4 foto Janne Bornstein.
Speedtwin byggd -80 talet ram från arons ramverkstad . Hojen har blivit lite justerad med tiden
71 650 lightning . 741ccm stroker engine. Jackshaft chain drive . 200″ rear wheel. HD Front end 8″ over and 7 degree in tripple tree. 40 degree in frame.
Jag har försökt kombinera mitt chopperintresse som formades sent -70 tal med besök på Moderna museet och Sofia Hogs hojar och mitt nuvarande Roadracingintresse med Ducati. Målet var att blanda dessa två med drag från chopper och racing samt delar jag hittade i olika gömmor. Gamla Borrani fälgar möter Brembo skivbromsar och Bates sadeln (sadeln … Läs mer
1972 750cc stock engine Norton. 2 meter wheelbase. Paint by @raimolyttinen. Built in winter 2020-21.
Chopper med sidovagn,ram salle 45grader rigid,gaffel egentillverkat girder 16 inch over, Bromsar komplett isr, sadel Sybo, tank i sidovagn, framdäck 3,5x18bakdäck 285/40/18 sidovagnsdäck 205/40/18 Motor Rover 3.9l,crane cam,edelbrock förgasere med offenhauser insug ca 200hk, avgas egentillverkat med supertrapp burkar Koppling kennedy clutch,växellåda saab v4 4 växlat med bakväxel. Handväxel med fotkoppling.
Chopper
Honda 750. Byggde den på början av 80-talet. Åter i min ägo sen 10 år tillbaka. Nu blivit helt nerplockad och återställd till ett ”patina-retro skick”
Chopper Triumph 1969, Morgo 750, SU Carb, first version 1976, 2nd version 1977, present version build 1979 . All Custom parts and paint jobb made by owner, except, wheels , brake calipers, saddle upholstery Bild1-bild 3 foto Per Daleby Bild 4 foto Janne Bornstein.
Speedtwin byggd -80 talet ram från arons ramverkstad . Hojen har blivit lite justerad med tiden
71 650 lightning . 741ccm stroker engine. Jackshaft chain drive . 200″ rear wheel. HD Front end 8″ over and 7 degree in tripple tree. 40 degree in frame.
Jag har försökt kombinera mitt chopperintresse som formades sent -70 tal med besök på Moderna museet och Sofia Hogs hojar och mitt nuvarande Roadracingintresse med Ducati. Målet var att blanda dessa två med drag från chopper och racing samt delar jag hittade i olika gömmor. Gamla Borrani fälgar möter Brembo skivbromsar och Bates sadeln (sadeln … Läs mer
1972 750cc stock engine Norton. 2 meter wheelbase. Paint by @raimolyttinen. Built in winter 2020-21.
Chopper med sidovagn,ram salle 45grader rigid,gaffel egentillverkat girder 16 inch over, Bromsar komplett isr, sadel Sybo, tank i sidovagn, framdäck 3,5x18bakdäck 285/40/18 sidovagnsdäck 205/40/18 Motor Rover 3.9l,crane cam,edelbrock förgasere med offenhauser insug ca 200hk, avgas egentillverkat med supertrapp burkar Koppling kennedy clutch,växellåda saab v4 4 växlat med bakväxel. Handväxel med fotkoppling.
Racer
Honda 750. Byggde den på början av 80-talet. Åter i min ägo sen 10 år tillbaka. Nu blivit helt nerplockad och återställd till ett ”patina-retro skick”
Chopper Triumph 1969, Morgo 750, SU Carb, first version 1976, 2nd version 1977, present version build 1979 . All Custom parts and paint jobb made by owner, except, wheels , brake calipers, saddle upholstery Bild1-bild 3 foto Per Daleby Bild 4 foto Janne Bornstein.
Speedtwin byggd -80 talet ram från arons ramverkstad . Hojen har blivit lite justerad med tiden
71 650 lightning . 741ccm stroker engine. Jackshaft chain drive . 200″ rear wheel. HD Front end 8″ over and 7 degree in tripple tree. 40 degree in frame.
Jag har försökt kombinera mitt chopperintresse som formades sent -70 tal med besök på Moderna museet och Sofia Hogs hojar och mitt nuvarande Roadracingintresse med Ducati. Målet var att blanda dessa två med drag från chopper och racing samt delar jag hittade i olika gömmor. Gamla Borrani fälgar möter Brembo skivbromsar och Bates sadeln (sadeln … Läs mer
1972 750cc stock engine Norton. 2 meter wheelbase. Paint by @raimolyttinen. Built in winter 2020-21.
Chopper med sidovagn,ram salle 45grader rigid,gaffel egentillverkat girder 16 inch over, Bromsar komplett isr, sadel Sybo, tank i sidovagn, framdäck 3,5x18bakdäck 285/40/18 sidovagnsdäck 205/40/18 Motor Rover 3.9l,crane cam,edelbrock förgasere med offenhauser insug ca 200hk, avgas egentillverkat med supertrapp burkar Koppling kennedy clutch,växellåda saab v4 4 växlat med bakväxel. Handväxel med fotkoppling.
Modified Std
Honda 750. Byggde den på början av 80-talet. Åter i min ägo sen 10 år tillbaka. Nu blivit helt nerplockad och återställd till ett ”patina-retro skick”
Chopper Triumph 1969, Morgo 750, SU Carb, first version 1976, 2nd version 1977, present version build 1979 . All Custom parts and paint jobb made by owner, except, wheels , brake calipers, saddle upholstery Bild1-bild 3 foto Per Daleby Bild 4 foto Janne Bornstein.
Speedtwin byggd -80 talet ram från arons ramverkstad . Hojen har blivit lite justerad med tiden
71 650 lightning . 741ccm stroker engine. Jackshaft chain drive . 200″ rear wheel. HD Front end 8″ over and 7 degree in tripple tree. 40 degree in frame.
Jag har försökt kombinera mitt chopperintresse som formades sent -70 tal med besök på Moderna museet och Sofia Hogs hojar och mitt nuvarande Roadracingintresse med Ducati. Målet var att blanda dessa två med drag från chopper och racing samt delar jag hittade i olika gömmor. Gamla Borrani fälgar möter Brembo skivbromsar och Bates sadeln (sadeln … Läs mer
1972 750cc stock engine Norton. 2 meter wheelbase. Paint by @raimolyttinen. Built in winter 2020-21.
Chopper med sidovagn,ram salle 45grader rigid,gaffel egentillverkat girder 16 inch over, Bromsar komplett isr, sadel Sybo, tank i sidovagn, framdäck 3,5x18bakdäck 285/40/18 sidovagnsdäck 205/40/18 Motor Rover 3.9l,crane cam,edelbrock förgasere med offenhauser insug ca 200hk, avgas egentillverkat med supertrapp burkar Koppling kennedy clutch,växellåda saab v4 4 växlat med bakväxel. Handväxel med fotkoppling.
Classics
Honda 750. Byggde den på början av 80-talet. Åter i min ägo sen 10 år tillbaka. Nu blivit helt nerplockad och återställd till ett ”patina-retro skick”
Chopper Triumph 1969, Morgo 750, SU Carb, first version 1976, 2nd version 1977, present version build 1979 . All Custom parts and paint jobb made by owner, except, wheels , brake calipers, saddle upholstery Bild1-bild 3 foto Per Daleby Bild 4 foto Janne Bornstein.
Speedtwin byggd -80 talet ram från arons ramverkstad . Hojen har blivit lite justerad med tiden
71 650 lightning . 741ccm stroker engine. Jackshaft chain drive . 200″ rear wheel. HD Front end 8″ over and 7 degree in tripple tree. 40 degree in frame.
Jag har försökt kombinera mitt chopperintresse som formades sent -70 tal med besök på Moderna museet och Sofia Hogs hojar och mitt nuvarande Roadracingintresse med Ducati. Målet var att blanda dessa två med drag från chopper och racing samt delar jag hittade i olika gömmor. Gamla Borrani fälgar möter Brembo skivbromsar och Bates sadeln (sadeln … Läs mer
1972 750cc stock engine Norton. 2 meter wheelbase. Paint by @raimolyttinen. Built in winter 2020-21.
Chopper med sidovagn,ram salle 45grader rigid,gaffel egentillverkat girder 16 inch over, Bromsar komplett isr, sadel Sybo, tank i sidovagn, framdäck 3,5x18bakdäck 285/40/18 sidovagnsdäck 205/40/18 Motor Rover 3.9l,crane cam,edelbrock förgasere med offenhauser insug ca 200hk, avgas egentillverkat med supertrapp burkar Koppling kennedy clutch,växellåda saab v4 4 växlat med bakväxel. Handväxel med fotkoppling.